Loading...

CRASH DIËTEN

Wat u moet weten over crash diëten

Overweegt uw om een crash dieet te gaan volgen? Omdat u heeft gehoord dat u hiermee in een razend tempo veel kilo’s kan verliezen. Zeker in de eerste week van het dieet. En u heeft daar vast een goede reden voor.

 

Wellicht om die prachtige trouwjurk te passen? Misschien zodat u in de zomer vol zelfvertrouwen in u bikini aan het strand kan liggen? Of omdat u gewoon snel een aantal kilo’s wilt afvallen.

Maar is een crash dieet dan wel de juiste manier?

Wat is nu eigenlijk een crash dieet?

Bij een crash dieet gaat het erom om zo weinig mogelijk calorieën binnen te krijgen. Het doel is namelijk om in een zo kort mogelijke tijd veel kilo’s kwijt te raken. Sommige varianten zijn gebaseerd op een maximum van nog geen 500 calorieën per dag. Een crashdieet valt daarmee onder de extreem-lage calorie diëten. Zo laag zelfs, dat u zichzelf gewoon verhongert met een Crash Dieet.

 

Er zijn over de jaren heen veel verschillende crash diëten bedacht. Vaak is de basis zo min mogelijk van één of meerdere voedingstoffen binnen krijgen. De variaties zijn oneindig, soms gebaseerd op soep en de ander op fruit.

Een aantal varianten van crash diëten

Crash diëten zijn er in verschillende soorten en maten. Hieronder lichten we de vijf meest bekende en ook meteen de vijf slechtste toe:

  • Het ziekenhuisdieet Het ziekenhuisdieet was oorspronkelijk bedoeld om mensen met overgewicht voor een operatie snel te laten afvallen. Dit dieet houdt in dat u uw dagelijkse calorie-inname aanzienlijk vermindert door vooral fruit, yoghurt en een enkele boterham te eten.

 

  • Het soepdieet De bedoeling van het soepdieet is dat u veel vezels en weinig vet binnenkrijgt. Met dit dieet mag u een onbeperkte hoeveelheid koolsoep eten. Het soepdieet mag u maximaal zeven dagen volgen.

 

  • Het Cambridge dieet Het Cambridge dieet is een bekend shake dieet en proteïne dieet. Het doel is om zo min mogelijk koolhydraten binnen te krijgen. Dit doet u voornamelijk door het eten van shakes, gevuld met proteïnen. Het is het bekendste shake dieet.

 

  • Het Dukan dieet Het Dukan dieet wordt ook wel het proteïne dieet genoemd. Het doel van het proteïne dieet is om een maximale hoeveelheid proteïnen te eten. U eet dan ook vooral zuivel, vlees, vis en eieren.

 

  • Het fruitdieet Bij het fruitdieet eet u twee dagen lang alleen maar fruit. Dit wisselt u dan weer af met een dag waarop u ‘normaal’ eet. De gemiddelde duur van dit dieet is twee weken.

Crash Dieet: % van de aanbevolen dagelijkse calorie-inname

De percentages zijn gebaseerd op de aanbevolen dagelijkse calorie-inname van het voedingscentrum.

  • ziekenhuisdieet
  • soepdieet
  • Cambridge dieet
  • Dukan dieet
  • fruitdieet

U ziet duidelijk dat u calorie-inname bij de meeste crash diëten vér onder de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid zit. Vooral bij het Cambridge Dieet.

Wat gebeurt er in het lichaam?

Op een Crash Dieet verhongert u uw lichaam waardoor uw stofwisseling (metabolisme) vertraagt. Uw lichaam zit nu in de overlevingsstand en zal de belangrijkste organen draaiende willen houden.

 

In zo’n situatie zal uw lichaam spieren verbranden om in de energiebehoefte te voorzien en het vetweefsel sparen voor latere energiebehoefte.

 

Waarom?

 

Spierweefsel verbruikt in rust meer energie dan vetweefsel. Dus hoe minder spiermassa u heeft hoe minder energie u verbruikt. En terwijl u lichaam spiermassa verbrandt verlies u ook nog eens water. Hierdoor lijkt het zo dat u in de eerste week veel aan het afvallen bent.

 

Het wordt nog erger:

 

Omdat uw lichaam nu in de “overlevingsstand” hebt gezet, zal uw lichaam alle voedingsstoffen die binnenkomen willen opslaan als reserves. En hoe worden die reserves opgeslagen? Juist, in de vorm van lichaamsvet. Niet bepaald het effect waar u naar op zoek bent als u wilt afvallen.

Verantwoord en gezond afvallen is mijn advies!

Ons advies is om op een gezonde en verantwoorde manier af te vallen. Een manier die uw levensstijl doet veranderen en een manier die blijvend is. Hoe? Daarover ga ik graag me u in gesprek. Neem vrijblijvend contact met mij op.

Ik ken Alex als een zeer gedreven persoon, die zich altijd voor de volle 100% inzet om zijn doel te kunnen behalen. Dit zie je dan ook terug in zijn trainingen. Gelukkig is er naast hard trainen ook altijd ruimte voor gezelligheid.

Sabrina Pool

De opleiding die je bij ons hebt gedaan (Fitness A & B) heb je met veel passie afgerond. Het is jammer dat we Vrouwfit zijn (alleen dames) anders hadden we gelijk een mooie baan voor je.

Aad Slingerland

Alex is iemand die zich voor 100% inzet en ergens voor gaat, ik vindt het mooi dat hij dit nu over kan gaan brengen op zijn klanten, om alles uit de klanten te halen onderweg naar hun persoonlijke trainingsdoel. Veel succes Alex!

Esther Loos

Alex heeft een professionele kijk op fitness en verdiept zich goed in de casus van de klant. Doordat Alex zich zo goed verdiept in de klant, gaat hij professioneel te werk en maakt van iedere training een uitdaging. Na een scriptie die door Fit!Vak uitmuntend werd benoemd heeft Alex zijn fitnesstrainer B diploma bij de NIFAA behaald.

Judith

Ik heb Alex persoonlijk ervaren als een gedreven persoon,als Alex ergens mee bezig is gaat hij er voor de volle 100% voor. Alex verdiept zich goed in de casus en daarnaast is Alex erg goed in het uitwerken van een bewegingsanalyse.

Robin van der Jagt