Loading...
Blog
  • Home

goede voornemens volhouden

29.12.2017

Goede voornemens

Elk nieuw jaar gaan talloze mensen vol goede voornemens het nieuwe jaar in, om er op 5 januari achter te komen dat er niets van terecht is gekomen. Hoe zorgt u ervoor dat u tóch blijft bij uw besluit om het anders te doen?

Tip 1: Kies een goed startmoment

December is een maand waarin we over het algemeen teveel eten en teveel geld uit geven. Het is makkelijk op vervolgens op 1 januari te zeggen dat het zuiniger moet, maar een voornemen op basis van schuldgevoel heeft geen kans van slagen. Stel doelen weloverwogen en op een rustig moment en niet in de drukste periode van het jaar. In februari kunt u ook prima met goede voornemens starten.

Tip 2: Stel alleen realistische doelen

Een goed voornemen dat bij voorbaat al gedoemd is te mislukken – tien kilo afvallen in een maand bijvoorbeeld – demotiveert alleen maar.

overgewicht voorkomen

Tip 3: Kies niet te veel goede voornemens

Eén of maximaal twee goede voornemens is voldoende. Hoe meer doelen, hoe meer u uw energie moet verdelen en hoe groter de kans dat het niet lukt.

Tip 4: Beloon uzelf

Het volhouden van een goed voornemen is al een beloning op zich, maar doe uzelf iets leuks cadeau als u een mijlpaal heeft bereikt. Bijvoorbeeld op elke laatste dag van de maand waarin u hebt volgehouden wat u zich heeft voorgenomen.

Tip 5: Waarom lukt het niet?

Kiest u elk jaar hetzelfde goede voornemen? Dan is het hoog tijd om uit te zoeken waarom het telkens niet lukt. Verander daar iets aan voordat u opnieuw begint.

Tip 6: Schrijf uw goede voornemen op

Als het zwart op wit staat, heeft het meer gewicht. Hang het ergens in het zicht, zodat u er steeds aan wordt herinnerd. Dit helpt om het vol te houden.

Tip 7: Omgaan met tegenslagen

Lukt het niet meteen? Laat u niet door de eerste de beste tegenslag uit het veld slaan, maar zoek een oplossing of stap over naar plan B. Nog beter: bedenk voordat u met een goed voornemen begint hoe u met tegenslag wilt omgaan en welke oplossing er is als het moeilijk wordt.

Tip 8: Vertel anderen van uw plannen

U wilt natuurlijk niet dat anderen denken ‘Ik wist het wel, dat gaat ze nooit volhouden’. Deze gedachte alleen al helpt om door te zetten.

Tip 9: Bundel uw krachten

Bundel krachten door met iemand anders aan een goed voornemen te beginnen. Stoppen met roken is nu eenmaal beter vol te houden als uw partner ook geen sigaret meer aanraakt.

Tip 10: Pak de draad weer op

Een misstap begaan? Jammer, maar pak de draad gewoon weer op. Schuldgevoelens geven alleen maar een rotgevoel. Een positieve houding en opnieuw beginnen, brengt u veel verder.

Tags voor dit bericht
Comment
0

Leave a reply

Ik ken Alex als een zeer gedreven persoon, die zich altijd voor de volle 100% inzet om zijn doel te kunnen behalen. Dit zie je dan ook terug in zijn trainingen. Gelukkig is er naast hard trainen ook altijd ruimte voor gezelligheid.

Sabrina Pool

De opleiding die je bij ons hebt gedaan (Fitness A & B) heb je met veel passie afgerond. Het is jammer dat we Vrouwfit zijn (alleen dames) anders hadden we gelijk een mooie baan voor je.

Aad Slingerland

Alex is iemand die zich voor 100% inzet en ergens voor gaat, ik vindt het mooi dat hij dit nu over kan gaan brengen op zijn klanten, om alles uit de klanten te halen onderweg naar hun persoonlijke trainingsdoel. Veel succes Alex!

Esther Loos

Alex heeft een professionele kijk op fitness en verdiept zich goed in de casus van de klant. Doordat Alex zich zo goed verdiept in de klant, gaat hij professioneel te werk en maakt van iedere training een uitdaging. Na een scriptie die door Fit!Vak uitmuntend werd benoemd heeft Alex zijn fitnesstrainer B diploma bij de NIFAA behaald.

Judith

Ik heb Alex persoonlijk ervaren als een gedreven persoon,als Alex ergens mee bezig is gaat hij er voor de volle 100% voor. Alex verdiept zich goed in de casus en daarnaast is Alex erg goed in het uitwerken van een bewegingsanalyse.

Robin van der Jagt